Informatie Islam

Informatie over de Islam

Wie is Mohammed?

Wie is Mohammed (vzmh)?

hij (Mohammed) is de Boodschapper van Allah en de laatste van de Profeten. En Allah is Alwetend over alle zaken.

(Koran 33:40)

Voorzeker, de Boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld: voor wie op (de beloning van) Allah en het Hiernamaals hoopt, en voor wie Allah veelvuldig gedenkt.

(Koran 33:21)

Mohammed (vrede zij met hem) is de laatste profeet is in een lange keten van profeten. Hij is gestuurd naar de mensen om op te uitnodiging tot de gehoorzaamheid en de aanbidding van God alleen. Hij wordt in de Koran ‘’drager van goed nieuws en een waarschuwer’’ genoemd:

Gezegend is Hij, die de Koran aan Zijn dienaar heeft neder gezonden, opdat hij een waarschuwer moge zijn voor alle volkeren.

(Koran 25:2)

De waarschuwing is voor de mensen die naar de hel zullen gaan door niet geloven in 1 God. Het goede nieuws is het paradijs voor de mensen die alleen in 1 God geloven en Hem aanbidden. De profeet Mohammed (vzmh) heeft voortduren deze boodschap uitgedragen en de mensen uitgenodigd naar het paradijs.

Missie van Barmhartigheid

“En Wij (God) heb je niet gestuurd (Mohammed) behalve als een barmhartigheid voor de mensheid.”

(Koran 21:107)

Evenals als mensen oproepen om te bidden, vasten en geven liefdadigheid, heeft de Profeet (vzmh) gezegd dat het geloof in Allah positief invloed moet hebben op het gedrag van de gelovige. Hij zei: “De beste van jullie zijn degenen met het beste karakter.”Veel uitspraken van de Profeet (vzmh) benadrukken de relatie tussen geloof en actie, bijvoorbeeld: “Wie gelooft in Allah en de Laatste Dag, mag zijn buren niet slecht behandelen, en wie gelooft in Allah en de Laatste Dag, zou zijn gast royaal moeten dienen, en wie gelooft in Allah en de Laatste Dag, spreekt wat goed is of zwijgt. “De laatste Boodschapper (vzmh) leerde de mensen om genade te tonen en elkaar te respecteren: “Wie geen barmhartigheid geeft voor anderen, zal geen barmhartigheid geschieden.” In een andere overlevering; sommige mensen verzochten de Profeet (vzmh) tot God te roepen om de ongelovigen te straffen, maar hij antwoordde: “. Ik ben niet verzonden om te vloeken, maar als een genade.”

Vergiffenis

“Laat ze vergeven en over het hoofd: je niet wilt dat Allah u zou vergeven? Allah is Vergevensgezind, Genadevol. “

(Koran 24:22)

De Profeet (vzmh) was de meest vergevingsgezinde van alle mensen en de vriendelijkste. Hij was tolerant en vergefelijk, hoe slecht een persoon zich ook tegenover hem opstelde, zijn geduld was veel groter dan zijn ergernis. Hij was ontzettend soepel en vergevingsgezind, vooral wanneer hij de overhand en de kracht had om terug te slaan. Mohammed (vzmh) was voor vergeving. Geen enkele vorm van criminaliteit of agressie tegen hem was te groot om niet vergeven te worden door hem. Hij was het beste voorbeeld van vergeving en vriendelijkheid, zoals vermeld in het volgende vers van de Koran:

“Blijf tot vergeving (O Mohammed), en beveel vriendelijkheid, en wend jeaf van de onwetenden.”

(Koran 7 : 199)

Gelijkheid

“Inderdaad de meest geëerden in de ogen van Allah is de meest rechtvaardige van jullie.”

(Koran 49:13)

In de volgende uitspraken van de Profeet (vzmh), leerde hij dat alle mensen gelijk zijn in de ogen van God: “De hele mensheid is van Adam en Adam is uit klei geschapen. Er is geen superioriteit voor een Arabier over een niet-Arabier, noch voor een zwarte op een witte; behalve door vroomheid. “

“God richt zich niet naar uw uiterlijk en uw rijkdom, maar Hij kijkt naar jullie harten en kijkt naar jullie daden.” Er wordt verteld dat zodra een metgezel van de Profeet (vzmh) een andere metgezel een beledigende manier, ‘zoon van een zwarte vrouw!’ riep, de Profeet (vrede zij met hem), boos werd en zei:” Wil je hem veroordelen vanwege de zwartheid van zijn moeder? Je hebt nog steeds de sporen van onwetendheid uit de pre-islamitische periode. “

Tolerantie

“Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat (het kwade) door hetgeen het beste is. Dan ziet, degene met wie jij vijandschap hebt, hij zal als jouw boezemvriend worden.”

(Koran 41:34)

“Je moet niet kwaad doen tegen degenen die kwaad doen voor u, maar u moet omgaan met hen met vriendelijkheid en vergiffenis.” Dit is hoe de laatste Boodschapper van God (vzmh) gereageerd heeft op persoonlijke aanvallen en misbruik.Islamitische bronnen omvatten een aantal gevallen waarin de Profeet (vzmh) de had kans om wraak te nemen op degenen die hem onrecht aangedaan, maar de Profeet heeft het niet gedaan. Hij leerde de mens om geduld in het aangezicht van tegenspoed te oefenen: “De sterke is niet degene die de mensen overwint door zijn kracht, maar de sterke is degene die zichzelf beheerst tijdens zijn woede.”

Geduld en tolerantie beoefenen betekent niet dat een moslim een passivist moet zijn en zich niet moet verdedigen in geval van een aanval. Profeet Mohammed (vzmh) verklaarde dat, “we moeten niet wensen om de vijand tegemoet te komen, maar als je het (gezicht) van de vijand ontmoet wees geduldig (dwz standhouden wanneer je geconfronteerd word met de vijand).”

Mildheid

Door de barmhartigheid van God ben jij (de Profeet) zachtmoedig jegens hen (gelovigen); als je ruw en hardvochtig was geweest zouden zij zich zeker uit uw omgeving hebben verwijderd…”

(Koran 3:159)

Een metgezel die Mohammed (vrede zij met hem) tien jaar diende, heeft gezegd dat Mohammed (vrede zij met hem) altijd zacht was in zijn omgang met hem. “Als ik iets deed, twijfelde hij nooit aan mijn manier van doen; en als ik iets niet deed, ondervroeg hij mij nooit over mijn faling. Hij was de vriendelijkste van alle mensen. “

Op een keer, reageerde de vrouw van de Profeet (vzmh) woedend nadat hij beledigd werd door een persoon. De Profeet (vrede zij met hem) adviseerde haar: “Wees zacht en kalm, O ‘Aisha, want Allah houdt van vriendelijkheid in alle zaken.”

Hij zei ook: “Gebruik zachtheid! Want als zachtheid te vinden in iets, verfraait het het, en wanneer het wordt ontnomen uit iets, heeft het een tekort. “

Nederigheid

“En de dienaren van de Barmhartige zijn zij, die zachtmoedig op aarde wandelen en als de onwetenden hen aanspreken, zeggen zij: “Vrede”

(Koran 25:63)

De Profeet (vrede zij met hem) wilde voorkomen dat mensen opstonden voor hem uit respect. Hij zat waar plaats was en maakte nooit gebruik van een verhoging. Hij droeg nooit iets om zich te onderscheiden van zijn metgezellen of te laten lijken dat hij in een hogere rang zit. Hij mengde zich tussen de armen en de behoeftigen; hij zat met de ouderen en ondersteunde de weduwen. Mensen die hem op deze vlakken niet onderscheiden van de andere mensen.

Bij het adviseren van zijn metgezellen, zei hij: “Allah heeft aan mij geopenbaard, dat je nederig moet zijn. Niemand mag buigen over mekaar, en niemand mag een ander onderdrukken. “

Zo was zijn nederigheid dat hij bang was aanbeden te worden, een privilege die alleen past bij God: “Overschrijdt de grenzen niet bij het prijzen van mij netals de christenen doen in het prijzen van Jezus, Zoon van Maria. Ik ben slechts een dienaar van de Heer; roep me als de dienaar van Allah en Zijn Boodschapper. “

De Ideale Echtegenoot

“En woon bij hen (uw echtgenoten) in vriendelijkheid.”

(Koran 04:19)

De geliefde vrouw van de Profeet, Aïsja, zei over haar nobele man: “Hij heeft altijd geholpen met het huishouden, veegde de vloer en repareedre als nodig zijn kleren en zijn schoenen. Hij melkte de dieren, beschermde en voedde ze. “

Niet alleen was hij een toegewijde echtgenoot, hij moedigde ook zijn metgezellen aan om zijn voorbeeld te volgen: “De meest perfecte van de gelovigen in het geloof zijn de beste van hen in de moraal. En de beste onder hen zijn degenen die het beste zijn voor hun vrouwen. “

Het Ideale Voorbeeld

“En voorwaar, jij beschikt zeker over een verheven karakter.”

(Koran 68:4)

Wat er voorafgegaan is, is slechts een glimp van hoe Mohammed (vrede zij met hem) leefde. De voorbeelden van vriendelijkheid en de genoemde barmhartigheid kan als een verrassing komen voor sommige mensen die de steoriotype beelden uit de media geloven.Het is belangrijk als je de Islam probeert te begrijpen dat je naar de bronnen gaat: De Koran en de uitspraken en handelingen van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Niemand moet de Islam beoordelen op de dolende acties die sommige moslims uitvoeren.

Schuiven naar boven