Informatie Islam

Informatie over de Islam

Profeetschap

Profeetschap in de Islam

Allah (God), de Schepper van het universum en alles daarin, heeft de mens geschapen voor een nobel doel: om Hem alleen te aanbidden en om een deugdzaam leven te leiden op basis van Zijn leringen en begeleiding. Dit doel kan men niet verwezenlijken, zonder duidelijke richtlijnen van Allah. Hij heeft ons niet in de steek gelaten en doelloos gemaakt. Allah heeft bepaalde mensen in functie gesteld om Zijn boodschap over te brengen en te demonstreren aan de gehele mensheid. Deze mensen staan bekend als profeten.

Profeten werden als een genade gezonden, om de boodschap van God over te brengen en om mensen te leren hoe ze een rechtschapen leven kunnen leiden. Ze hebben de beste kenmerken en moeten worden gevolgd en gehoorzaamd. Een profeet volgen is een gehoorzaamheid aan God en de afwijzing van een profeet is een ongehoorzaamheid aan God.

De Kenmerken van de Profeten

Alle profeten hebben gemeenschappelijke kenmerken waardoor zij uitzonderlijk zijn. Het belangrijkste verschil tussen een gewoon mens en een profeet is dat een profeet openbaringen van Allah ontvangt.

Profeten hebben een nobel karakter

Profeten hebben nooit voor eigenbelang gehandeld, zoals rijkdom, hoge status of vermogen – echter, zochten ze alleen goedkeuring van God. Profeten waren de beste voorbeelden onder de mensen in karakter en gerechtigheid. Ze leefden in gehoorzaamheid aan God, met een uitstekende moraal en waren altijd eerlijk in hun handelingen. Om deze reden, verwerpen moslims volledig de verkeerde toewijzing van grote zonden aan de profeten, zoals beschreven wordt in een aantal geschriften van andere godsdiensten.

Profeten zijn niet goddelijk

Terwijl Profeten gekozen waren door Allah de Almachtige, zijn ze op geen enkele wijze goddelijk en mogen ze niet aanbeden worden. Profeet Mohammed (vrede zij met hem) werd bevolen om te zeggen,

Voorwaar, ik ben slechts een mens zoals jullie. Aan mij wordt geopenbaard dat jullie god één God is. Wie daarom de ontmoeting met zijn Heer verwacht: laat hem goede daden verrichten en laat hem bij de aanbidding van zijn Heer niet één deelgenoot toekennen.”

(Koran 18:110)

Profeten hebben de nodige kwaliteiten

Allah gaf alle Profeten bepaalde kenmerken, zoals doorzettingsvermogen, moed, leiderschap, geduld en wijsheid zodat zij met succes hun missie konden vervullen. Enkele voorbeelden zijn:

• Het volhouden van Noah (vrede zij met hem) in het roepen van zijn volk tot Allah, hoewel het zeer weinig geaccepteerd werd.

• De moed van Abraham (vrede zij met hem) om eigenhandig zijn hele gemeenschap te confronteren over hun valse overtuigingen, terwijl hij nog erg jong was.

• De leiding van Mozes (vrede zij met hem) in de leiding van de ontsnapping van zijn volk uit de meest onderdrukkende tiran van zijn tijd – Farao.

• Het geduld van Jezus (vrede zij met hem) in het verdragen van vervolgingen die zijn volk hem oplegde.

• De wijsheid van Mohammed (vrede zij met hem) in het verenigen van de vele rivaliserende stammen van Arabië, die een lange geschiedenis van conflicten hadden, in een vreedzame gemeenschap.

De boodschap van de profeten

En Wij zonden naar elk volk een boodschapper (zeggende): ‘. Aanbid Allah en vermijd valse goden.’ “

(Koran 16:36)

Aangezien alle Profeten werden gestuurd door de ene ware God, brachten zij allen dezelfde boodschap en hadden dezelfde missie – om hun volk te herinneren en het doel van het leven.

Hun boodschap was om:

  • Het verkondigen van het bestaan van God.

  • Het verkondigen van Zijn ééheid.

  • Het ware begrip van God te verduidelijken en valse overtuigingen te verwerpen

  • Het ware doel van het leven te onderwijzen

  • Te laten zien hoe Allah aanbeden moet worden

  • Allah’s definitie van rechtgeschapenheid verkondigen en het verstrekken van goede advies.

  • De beloning beschrijven voor gehoorzaamheid (het paradijs) en waarschuwen voor destraf voor ongeloof en ongehoorzaamheid (de Hel).

  • Verklaren van vaak verkeerd begrepen kwesties.

“En Wij zonden geen boodschapper dan met de taal van zijn volk, zodat hij het duidelijk voor hen zou kunnen maken (de boodschap) …”

(Koran 14:04)

De belangrijkste focus van alle profeten was om het concept van God te verduidelijken: dat Hij geen partners of gelijken heeft, en dat alle aanbidding uitsluitend moet worden gericht op Hem. In de Koran, zijn er tal van voorbeelden waarbij de profeten deze boodschap verkondigden:

Noah (vrede zij met hem) heeft gezegd “O mijn volk! Aanbidt Allah! Jullie hebben geen andere goden naast Hem. “

(Koran 7:59)

Abraham (vrede zij met hem) heeft gezegd “Aanbidden jullie in plaats van God datgene wat jullie geenszins kan baten noch schaden?”

(Koran 21:66)

Mozes (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“Zou ik voor jullie een god naast Allah zoeken, terwijl Hij jullie heeft bevoorrecht boven de werelden?”

(Koran 7:140)

Jezus (vrede zij met hem) heeft gezegd:

Voorzeker, God is mijn Heer en Jullie Heer; aanbidt Hem daarom, dit is het rechte pad.”

(Koran 3:51)

Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“Ik ben slechts een mens zoals jullie. Het is aan mij geopenbaard dat jullie God slechts één God is. Laat daarom degene, die op de ontmoeting met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijn Heer niemand anders met Hem associëren.”

(Koran 18:110)

Deze boodschap altijd door de wereldgeschiedenis heen verkondigd en benadrukt het belang van van het juiste geloof in God.

Naar elke natie is een profeet gezonden

“En voor elk volk is er een boodschapper.”

(Koran 10:47)

De profeet Mohammed heeft bekend gemaakt dat Allah 124.000 profeten heeft gestuurd. Zij zijn verspreid over de wereld geschiedenis en over alle volkeren heen.

Alle profeten hebben dezelfde boodschap verkondigd, namelijk;

  • God is Een

  • Alleen Hij moet worden aanbeden.

Sommige volkeren kregen meerdere boodschappers om de redenen dat de boodschap verloren was, vervalst of vergeten, verwaarloosd, of geweigerd werd door een volk.

De laatste Profeet

Alle profeten voor Mohammed (vrede zij met hem) zijn naar een bepaalde volk of stam gestuurd. De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) werd niet naar een specifiek volk gestuurd, maar voor de mensheid als geheel.

De profeet Mohammed (vzmh) zei hierover: “Alle andere profeten (voor mij) zijn naar hun volkeren gestuurd. Ik ben gestuurd voor de gehele menseid”.

(Overgeleverd door: Boecharie, muslim en Nesai)

En Allah zegt in de Koran:

En Wij hebben jou slechts gezonden als een brenger van blijde tijdingen en een waarschuwer voor het gehele mensdom; maar de meeste mensen begrijpen het niet.

(Koran 34:28)

Schuiven naar boven