Informatie Islam

Informatie over de Islam

De Koran

De Koran – De laatste openbaring aan de mensheid

De Koran is het Woord van God wat naar de mens werd neergezonden, Ondanks de schittering en de aantrekking van de Koran, hebben de meeste mensen zijn vermogens en zijn waarneming ervoor afgesloten. Toch is de mens in staat om de betekenis ervan te begrijpen. Men kan van de Koran helemaal niets ontvangen als hij zijn innerlijk leven van de Koran heeft verwijderd, zijn gedachten en gevoelens afsluit en dit geen enkele plaats geeft in zijn leven.

Als je de Koran wilt begrijpen, is het heel belangrijk dat je ervoor open staat.

De Koran is in kleine delen heeft geopenbaard zodat alle menselijke behoeften geïmplementeerd kon worden. Het Boek verspreidt zegening voor de juiste lezer en is ongeëvenaard in zijn schitterende en heilige verschijning. Zij die de goddelijke instructies opvolgen, begeven zich op het pad naar het paradijs.

De Koran is de ware essentie van het leven, hoe meer het leven de Koran eert, des te meer waarde dit leven heeft. Het leven dat zich van de Koran verwijdert, is veroordeelt tot anarchie, verwarring, vertwijfel en uiteindelijk de hel.

Andere namen van de Koran

Er zijn nog andere namen waarmee de Koran wordt aangeduid, bijvoorbeeld:

Annoer          = het licht
Azzikr            = de vermaning of aanzien of iets wat anderen tot aanzien brengt
Tazkirah       = het advies
Alborhaan    = het bewijs
Al-forqaan    = het onderscheid
Asjsjifa          = de genezing of het geneesmiddel
Al-Hidajat    = de leidraad
Al-Hikmat    = de wijsheid
Al-Kitab        = het boek

Allah daagt de mens uit om een dergelijke boek te voortbrengen

De aard van de Koran is geheel anders dan die van de andere heilige boeken!Andere boeken zijn niets meer zijn dan een soort levensbeschrijving, waarin Gods woord, de woorden van de profeten en de gedachten van de schrijvers door elkaar zijn geraakt. In tegenstelling met deze boeken omvat de Koran uitsluitend het woord van God. Er is verder geen enkel zin of woord van een mens in de Koran. Het bevat 100 procent het woord van God. In zoverre dat Allah de mens uitdaagt om een dergelijke hoofdstuk als wat in de Koran staat, te produceren:

Indien jullie twijfelen aan hetgeen Wij aan Onze Boodschapper (Mohammed) hebben neergezonden, produceert dan een hoofdstuk dat er op lijkt en roept jullie getuigen buiten Allah, als jullie rechtschapen zijn.

(Koran 2:23)

De Openbaring van de Koran geschiedde in 23 jaar. Het is merkwaardig dat de Koran over waarheid, metafysica, religieuze overtuigingen en aanbidding, gebed, recht en moraliteit, het hiernamaals, psychologie, sociologie, epistemologie, geschiedenis, wetenschappelijke feiten en de principes van een gelukkig leven, zichzelf nooit tegenspreekt? God deelt mede dat de Koran geen tegensprakenheeft en is zeker een Boek van de Almachtige Schepper Allah.

De openbaring van dit is van Allah, de Machtige, de Wijze.” 39:2. “Voorzeker Wij hebben de Zikr(Koran) geopenbaard, en Wij zullen er de Bewaker van zijn.”

(Koran 15:10)

Denken zij dan niet na over de Koran? Als het van een andere hand dan van Allah zou zijn geweest, zouden zij er vele tegenstellingen in gevonden hebben.

(Koran 4:82)

Deze Koran kan niet (door iemand) vervalst worden, maar (is een openbaring van) Allah (die) bevestigt (de Geschriften) wat ervoor geweest is en (de duidelijkste) uitleg van de Wet – wat geen enkele twijfel lijdt – van de Heer der Werelden. Of, wanneer zij zeggen: “Hij (Moehammèd) heeft haar vervalst.” Zeg: “Brengt dan een hoofdstuk voort en roep wie u kunt (om u te helpen), buiten Allah (want Hij heeft haar nedergezonden), indien jullie oprecht zijn.

(Koran 10:37-38)

Zeg: “(Zelfs) als de (gehele) mensheid en djinn samenwerken om de gelijke van de Koran te produceren, zullen zij nimmer in staat zijn dat te doen, zelfs wanneer sommigen van hen de anderen helpen.”

(Koran 17:88)

 

 

De Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) zei over de Koran:

De Koran onderscheidt waarheid en leugen. Dit is niet voor niets, want degenen die haar verwerpen, zullen gestraft worden. Zij bevat de geschiedenis van de vroegere volkeren en boodschappen van degenen die later zullen komen en regels over geschillen tussen mensen. Zij die elders leiding zoeken, zullen door Allah misleid worden. Zij is het sterke touw van Allah, de wijze instructie en het Rechte Pad. Het is een boek waar verlangens niet van af kunnen wijken en dat tongen niet kunnen verwarren. Een boek dat geleerden niet verveelt of door herhaling vermoeit en ontelbare eerbiedwaardige eigenschappen heeft. Iedereen die het hoort, zegt: “Wij hoorden een prachtige Koran die tot rechtschapenheid leidt en aldus geloven we in haar.” Degenen die hun woorden op haar baseren, spreken de waarheid. Wie door haar oordeelt, oordeelt rechtvaardig en wie tot haar (op)roept, roept (op tot) de waarheid.

(Overgeleverd door: At Tirmizi, HN:3069)

 

 

Behoud van de Koran

Allah de Almachtige heeft meer dan 124 duizend Profeten naar de mensheid gestuurd. Ze kwamen allemaal met de belangrijke boodschap over; geloof in het Bestaan en de Eenheid van Allah, en het aanbidden van Hem.

Doordat religie herhaaldelijk door verscheidene samenlevingen werd bedorven, werden Profeten gestuurd om haar te doen herleven, te herstellen en bepaalde regels te verbeteren of nieuwe wetten omtrent het dagelijks leven te brengen.

Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem)werd als de laatste Profeet en met de complete vorm van de ware religie gestuurd. Allah beschermt deze laatste en vervolmaakte religie door de belofte de Koran in zijn originaliteit te bewaren:

Zoals Allah de hand heeft in natuurlijke of materiële gebeurtenissen in deze wereld, gebruikt Hij gebeurtenissen of middelen om de Koran te bewaren. Eén daarvan is dat de Koran tijdens het leven van de edele Profeet (vrede en zegeningen zij met hem)onder zijn toezicht werd opgeschreven, zodat er niets kon worden weggelaten, toegevoegd of veranderd. Alle kopieën van de Koran uit de 14 eeuwen van de islam zijn precies hetzelfde.

De Koran werd in delen geopenbaard. Allah stond garant voor het behoud, de juiste manier van recitatie en het rangschikken van de delen. Hij openbaarde aan de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem)waar elk geopenbaard vers en hoofdstuk geplaatst moest worden:

Beweegt je tong niet (bij de openbaring), opdat je het niet overhaast (opslaat). Het is aan Ons om het te verzamelen en openbaren. Maar wanneer Wij het geopenbaard hebben, volg dan de recitatie ervan (zoals voorgeschreven).Vervolgens is het ook aan Ons om uitleg te geven.

(Koran 75:16-19)

Hoog boven alles is Allah, de Ware Koning. Haast je niet om de Koran te ontvangen en reciteren, voordat de openbaring aan jou is afgerond, maar zeg: “Heer, laat mijn kennis toenemen.”

(Koran 20:114)

De Almachtige benadrukt dat geen enkele leugen de Koran kan raken oftwijfel kan zaaien over de authenticiteit ervan:

Dit zijn de mensen die de Boodschap verworpen hebben, toen die tot hen kwam. Dit is echter een edel, almachtig Boek. Geen enkele leugen kan het van voor of achter beroeren. Het is een Openbaring van de Alwijze, de Geprezene neergezonden.

(Koran 41:41-42)

De Koran werd door de engel Jibriel (Gabriel) van Allah naar de profeet Mohammed gebracht. Jibriel vertrok niet voor de profeet ieder vers uit het hoofd leerde. De Profeet (vzmh) gaf het door aan zijn volgelingen, zij prenttenieder openbaring onmiddellijk in het geheugen. Op deze wijze waren er talrijke mensen uit de naaste omgeving van de Profeet (vzmh), die de Koran uit het hoofd kenden. Zij werdenhafiz genoemd, oftewel dragers/beschermers van het Goddelijke Woord. Deze traditie leeft nog steeds voort, momenteel zijn er duizenden moslims die de gehele Koran uit het hoofd kennen.

De feitelijke openbaring werd absoluut gescheiden gehouden van de uitspraken van de Profeet (vzmh). De Profeet (vzmh) verbood tot aan het laatste jaar van zijn leven, het optekenen van zijn woorden op papier, zodat dit niet met de openbaring gemengd zou worden. De zorg van de Profeet (vzmh) om Gods woord te beschermen ging zover, dat hij verbood om de geschriften, waarop de Koran was geschreven, naar een land mee te nemen, dat onder vreemde heerschappij stond, opdat door de vijandige gezindheid de toentertijd nog jonge plant (Islam) niet zou lijden. Daar komt bovendien bij dat de verzen van de Koran direct op schrift werden gesteld onder de controle van de Heilige Profeet (vzmh) zelf.

Onder de metgezellen van de Profeet (vzmh) waren er, die de juiste uitspraak van de Profeet (vzmh) leerden, en later in hun eigen omgeving kringen vormden, waarin zij die konden doorgeven. het is ook bekend dat de Heilige Profeet (vzmh) deze kringen verschillende keren heeft bezocht. In elk gebied werd de Koran gereciteerd en in de maand Ramadan schonk men speciaal aandacht aan de studie van de Koran. Door deze maatregelen in acht te nemen, is het mogelijk geworden, om de Koran voor alle tijden tegen onzuiverheid te hoeden.

 

Wetenschappelijke wonderen

Moslims zien de wetenschap niet los van God Zijn kennis.Alles in het heelal, is geschapen met de kennis van God. Alles wat wij ontdekken is Zijn kennis. God heeft ook in de Koran erover gesproken. In de Koran kan je onder andere lezen over embryologie, meteorologie, astronomie, geologie en nog veel meer. Allah zegt in de Koran:

“Weldra zullen Wij hun Onze tekenen in henzelf en over afgelegen streken tonen, tot het hun duidelijk wordt dat dit de Waarheid is.”

(Koran 41:53)

Geen Tegenstrijdigheden

Wanneer mensen schrijven, zijn ze gebonden aan fouten, zowel in de spelling en grammatica, als tegenstrijdige verklaringen, onjuiste feiten, weglaten van informatie, en andere verschillende fouten.

“Was het van een ander dan Allah geweest, dan zouden zij zeker veel hebben tegenstrijdigheden gevonden in het (de Koran).”

(Koran 4:82)

Kon Mohammed het hebben geschreven?

De profeet Mohammed (vrede zij met hem) was in de geschiedenis bekend als analfabeet; hij kon niet lezen of schrijven. Hij was niet opgeleid in de wetenschappelijke en historische nauwkeurigheid, noch de literaire schoonheid uit dit prachtige boek. De precisie van de historische vertellingen van vorige volkeren en wetenschap die vermeld staan in de Koran, zijn ook te groot om door een man geschreven te worden.

“En deze Koran is niet zoals ooit zou worden geproduceerd door een ander dan Allah.”

(Koran 10:37)

Doel van de Openbaring

Te geloven in één ware God “En uw God is één God. Er is geen god dan Hij, de Barmhartige, de Genadevolle. “

(Koran 2:163)

Het meest belangrijke onderwerp in de hele Koran is het geloof in de ene, ware God. God vertelt ons dat Hij geen partner, zoon of gelijke heeft, en dat niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Hij. Niets is te vergelijken met God en geen van Zijn scheppingen lijken op Hem. De Koran verwerpt ook het idee van het toekennen van menselijke eigenschappen en beperkingen aan God:

“En aanbidt Allah en associeer niemand met Hem.”

(Koran 4:36)

Bewustwording over de Dag des Oordeels

De Koran herinnert ons eraan dat iedereen na de dood zal herleven en verantwoordelijk wordt gesteld voor al zijn handelingen:

“Wij zullen schalen van rechtvaardigheid zetten voor de Dag des Oordeels, zodat geen ziel onrecht wordt aangedaan”

(Koran 21:47)

Bewustwording over het doel van het leven

Samengevat leert de Koran de mensheid hoe ze de ene ware God moeten aanbidden en het paradijs kunnen bereiken. Een ieder zal in het Hiernamaals beseffen hoe belangrijk de Koran was. Het is een ware gunst om dat nu te begrijpen:

“Voorwaar, Wij hebben in Waarheid het Boek voor de mensen aan jou neergezonden. Wie dan de Leiding aanvaardt; het is ten gunste van zichzelf; maar wie dwaalt; hij dwaalt slechts tegen zichzelf.

En jij ( o Mohammed) bent geen verantwoordelijke over hen”

(Koran 39:41)

“Allah heeft beloofd aan degenen die geloven en goede daden verrichten (dat) zij vergiffenis en een grote beloning zullen hebben.”

(Koran 5:09)

“En wees standvastig, voorzeker, God doet het loon der rechtvaardigen niet verloren gaan..”

(Koran 11:115)

Schuiven naar boven